onsdag 30. september 2009


Elevforsøk: Tøffeldyr



Hensisikt:

-Lære å bruke et mikrosp.

-Bli kjent med tøffeldyr.



Utstyr:

- Vannprøve fra Ginavanet, Dråpeteller, Ogjektglass med dekkglass og Mikroskop.


Fremgangsmåte:

-Jeg tk en vannprøve med en dråpeteller og dryppet den på et objektglass. Så tok jeg et dekkglass forsiktig over.

- Derretter undersøkte jeg vannprøven med et mikroskop.

- Jeg observerte tøffeldyra i vannprøven.


Resultat:

Tøffeldyrets utseende: De ser ut som tøfler.

Antall tøffeldyr: ca 6 stk.

bevegelsesmønster: Svømmer rett framm, tar skarpe svinger og svømmer rundt i sirkler.

Svømmedyktighet: Svømming er framgangsmåten til Tøffeldyrene.

Formering: Jeg så at noen av Tøffeldyrene hadde babyer runt seg, opp til 8 stkk.


Konklusjon:

Jeg har lært at det finnes små vesner i vanet som bryter ned døde dyr og planter og at det finnes tøffeldyr i Ginavanet.


Teori:

- En næringskjede er en rekke av planter og dyr som viser hvem som lever av hvem.

- Et næringsnett er en mer utfylt næringskjede, I et næringsnett er flere næringskjeder koblet sammen.

- I en næringskjede er det altid en Produsent, en Forbruker og en nedbryter.

-Produsenten er den som lager oksygen og sukker, slik at Forbrukeren kan overleve. Forbrukeren spiser sukkeret og puster in oksygenen. Nedbryteren bryter ned forbrukeren når de dør, slik at produsenten kan bruke næringen dens til å produsere mer sukker.

Produsenten- er ofte en plante.

Forbrukerne- er dyr og planter.

Nedbryterene- er innsekter som makk og tøffeldyr.


Vil du lese mer om tøffeldyr?:

-http://no.wikipedia.org/wiki/T%C3%B8ffeldyr

-http://www.snl.no/t%C3%B8ffeldyr


Se en vidio:
http://www.youtube.com/watch?v=l9ymaSzcsdY

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar